Nijerya'dan İngiltere'ye Bir Göçmen Hikayesi: Küçük Arı

Nijerya ile İngiltere ekseninde iki farklı kadını, iki birbirinden farklı hayatı buluşturan bir göçmenlik hikâyesi aslında Küçük Arı. Yalın dili sayesinde hızlı okunan, sürükleyici ama beklentilerimi karşılamayan bir roman oldu benim için.

kucuk-ari-chris-cleave
Küçük Arı (Little Bee), Chris Cleave, Çeviren: Nalan Işık Çeper, Pegasus Yayınları,
1. Baskı: Ocak 2010, Okuduğum: 10. Baskı: Şubat 2010, İstanbul, 343 s., 25 TL.

Küçük Arı'yı bundan tam 6 yıl önce almışım, ama nereden aldığımı tam hatırlamıyorum; büyük ihtimal kitap fuarındandı sanırım. Bunca zaman kitaplıkta okunmayı beklemiş sabırla. Satın aldığım günlerde fazlasıyla övülmüş, birçok kişi okumuş ve izlenimleri de olumlu yönde olmuştu.

Londra'da yaşayan İngiliz yazar Chris Cleave tarafından kaleme alınan Küçük Arı beni biraz hayal kırıklığına uğrattı ne yazık ki. Dünyadaki göçmen problemine Nijerya üzerinden, Nijeryalı bir kız üzerinden odaklanan kitapta anlatım fazlasıyla sönüktü. Kendine "Küçük Arı" adını veren Nijeryalı kızımız ile İngiltere'de yaşayan dergi sahibi Sarah romanın iki ana karakteri ve 10 bölümden oluşan kitapta sırayla ikisinin hissettiklerini okuyoruz.

İngiltere'de bir buçuk ay kadar bir zaman dil öğrenme amaçlı bulunmuştum ve evinde kaldığım Emily'nin de kitaptaki Sarah gibi küçük bir çocuğu vardı. Okurken ister istemez o günlerimi hatırladım. Beğenmediğim nokta Küçük Arı'ya daha fazla yer ayırması gereken yazar, Sarah'ya gereğinden fazla bölüm yazarak bir nevi kitabın etkileyiciliğini azaltmış. Yani olayın dramatik yanı törpülenmiş. Sarah sussun da Küçük Arı'nın içini döktüğü bölüm gelsin diye merakla bekledim diyebilirim.

Küçük Arı'nın arka kapağında, "Bu kitabı okuduğunuzda herkese anlatmak isteyeceksiniz. Bunu yaptığınızda, lütfen, neler olduğunu anlatmayın; çünkü bütün büyü, olayların akışında..." yazıyor ama bende böyle bir duygu uyandırmadı ne yalan söyleyeyim.

Küçük Arı aynı zamanda Kış Okuma Şenliği'nin 21. kategorisi (Birinin isminin bir kelimeden, diğerinin iki, diğerinin üç, diğerinin dört, diğerinin 5 veya daha fazla kelimeden oluştuğu 5 kitap) için seçtiğim bir kitaptı.  Şenlikte okumak için seçtiğim diğer kitaplara şuradan bakabilirsiniz.

Nijerya'dan İngiltere'ye Bir Göçmen Hikayesi: Küçük Arı Nijerya'dan İngiltere'ye Bir Göçmen Hikayesi: Küçük Arı Reviewed by Unknown on 19:26 Rating: 5

2 yorum:

  1. Ben yayınlandığı yıl okuyanlardanım sanırım. Özellikle sonu ile beni çok etkilemiş uzun süre etkisinden kurtulamamıştım. Tekrar okusam aynı etkiyi yapar mı bilemiyorum ama muhtemelen yavan gelecektir. Sende olduğu gibi. Ve bence de Küçük Arı'ya yoğunluk verseydi çok daha etkileyici olabilirdi. ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sonu beni hiç etkilemedi. :D Sadece Küçük Arı'yı yazsaydı, başlarım Sarah'sına. ahahahha :D

      Sil